26 de març del 2008

distàncies microscòpiques gegants

Avui un post curt, però que no per això serà menys il·lustratiu o us farà pensar menys. Moltes vegades hem sentit parlar de cèl·lules, de microbis, virus... quan pensem de quina tamany és això, la majoria de respostes que ens donem són..uiiii molt petit, microscòpic!!!

Però com de microscòpic? Com de petit o de gran? A continuació unes quantes compararcions molt il·lustratives que a mi, almenys em van deixar una mica al·lucinada.

Per començar ens posem a nosaltres com a referència. Antropocentrisme? Potser si, però fills meus, sabem quin tamany tenim, no? Doncs per comparar necessitem una mesura coneguda i aquesta serem nosaltres.

Anem a fer una cosa que pot desperatar més d'un somriure en algun de vosaltres, ja que és una acusació que rebem els físics, o els que estem estudiant coses que diuen que algun dia faran que algú ens digui... físics. (recordeu un acudit de vaques esfèriques ? ... )

Apa, doncs comencem amb la comparació:

Suposem que nosaltres som una esfera d'un metre de diàmetre.

NO ÉS TAN DESCABELLAT. Mentre encara rieu, poseu-vos a cuclilles fets una pilota i comproveu que més o menys teniu un metre de diàmetre.

Doncs partint d'aquesta base...

Una cèl·lula al costat d'una persona, té la mateixa proporció que aquesta persona dins de Rhode Island.

Un virus al costat d'una persona, té la mateixa proporció que una persona respecte l'òrbita de la Terra al voltant del Sol.

Un protó (part del nucli de qualsevol àtom) al costat d'una persona, té la mateixa proporció que la distància que hi ha des de la Terra fins a Alfa-Centauri.

(4,4 anys llum = 41.624.000.000.000.000 ) m.

impressionats?? jo si...

4 comentaris:

Aifan ha dit...

Mira què útil!
Ara hauré de buscar com n'és de gran Rhode Island... d'això se'n diu estimular la recerca!

Àngela ha dit...

:p

si cliques a sobre les paraules "Rhode Island", potser la recerca és més senzilla...

diablessamariken ha dit...

jo he també he tingut dubtes amb Rhode Island... primer he pensat: i qui és aquest? després he entès que les comparacions les deu haver fet algun ianki dels de per allà :)

Ptons

amay ha dit...

bua!
jo ja quan és tan petit o tan gran em perdo... el meu cap no hi arriba massa...

m'estimo més imaginar-m'ho a una mida que em vagi bé... m'és més fàcil!
juas juas

i un quark respecte una persona?